Meriretki Tukholma – Maarianhamina – Turku 14.7.- 25.7.2003

-         Miia Ylämurto

-         Sami Ylämurto

TUKHOLMA - MAARIANHAMINA

Reissu alkoi varsinaisesti jo sunnuntaina iltana 13.7, jolloin lähdimme Arin kanssa Silja Europalla Turusta Tukholmaan. Mainittakoon, että Silja Line ottaa kajakit kyytiin ns. rahtina myös ilman autoa. Sen sijaan Viking Line ei ota kajakeita ilman autoa, joka tuntuu perin omituiselta sitä taustaa vasten, että ”Viikkari” on yksi Suomi Meloo -tapahtuman sponsoreista. Siljalla palvelu sen sijaan toimii erittäin hyvin, vaikkakaan yhtiön satamahenkilökunta ei tunnu tietävän, miten kajakkeja laivassa kuljetetaan.

Maanantaina 14.7. rantauduimme sitten Tukholman Värtanin satamaan. Ensimmäinen huolenaihe oli sopivan kajakkien vesillelaskupaikan löytäminen. Pienen tiedustelun ja parin kilometrin kajakkien kärryillä vetämisen/työntämisen jälkeen erinomainen nurmiranta löytyi satamasta näkyvän sillan ylittämisen jälkeen. Sitten ei muuta kuin kamat menopeleihin ja liikkeelle auringon paistaessa pilvettömältä  taivaalta.

Tukholman läheisyydessä meloessa on syytä huomioida erittäin vilkas vesiliikenne, josta aiheutuu huomattavan suurta aallokkoa. Kotoisen ”Nässyn” välillä vilkkaaltakin tuntuva liikenne on varsin hiljaista Tukholman saaristoon verrattuna. Varsinainen ”unelmapaikka” aallokkomelonnan harjoitteluun oli Vaxholmin kaupungin ohittaminen, joka sijaitsee noin 20 km Tukholmasta.  Vaxholmissa on vanha linnoitus kapean salmen keskellä sijaitsevalla saarella. Vesiliikenne kaupungin läheisyydessä ja linnoituksen ympäristössä oli käsittämätöntä. Sitä voisi kutsua jopa ruuhkaiseksi. Kapeassa väylässä menivät sikin sokin kaikki mahdollisesti alukset isoista ja nopeista saariston yhteysaluksista Ruotsin tielaitoksen autolauttaan ja purjeveneistä kajakkeihin. Ristiin rastiin kulkevista aluksista aiheutui varsin ikävä ristiaallokko, jossa meloessa piti olla erittäin tarkkana. Ei olisi ollut kovin hauskaa alkaa reskutusharjoituksiin autolautan käyttämällä väylällä.

Ensimmäisen päivän matkanteko päätettiin reilun 37 km melonnan jälkeen Grindan saarelle, joka on Tukholman saaristosäätiön hallinnoima yleiseen virkistyskäyttöön tarkoitettu saari, jossa on telttailualue, kaivot, kauppa, ravintola ja jopa retkeilymaja. Tukholman saaristossa on useita samaisen säätiön omistamia tai hallinnoimia vastaavantyyppisiä saaria, joita kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan hyödyksi leiriytymisessä.

Tiistaiaamuna 15.7. matka jatkui vastatuulessa, mutta muuten todella upeassa säässä läpi Tukholman saariston kohti Kapellskäriä. Leiri pystytettiin kuitenkin noin 48 kilometrin melonnan jälkeen Ålandet -nimiselle saarelle noin 6 kilometriä Kapellskäristä lounaaseen.

Keskiviikkona 16.7. jatkoimme matkaa Ålandetista ensin Kapellskäriin, jossa kävimme sataman terminaalissa täyttämässä vesivarastomme, jonka jälkeen meloimme läpi kauniin ulkosaariston Söderarmin majakalle odottamaan seuraavana päivänä edessä olevaa Ahvenanmeren ylitystä. Erinomainen leiripaikka löytyi varsinaisen majakkasaaren viereisestä saaresta, joka oli ennen ollut rannikkolinnoitus. Enää se ei ollut käytössä ja liikkumisrajoitukset oli poistettu. Koska keli jatkui edelleen hyvänä, ja koska tarkoituksenanne oli lähteä ylitykseen hyvin varhain seuraavana aamuna, päätimme olla pystyttämättä telttoja ja yövyimme kalliolla pelkissä makuupusseissa.

Yön aikana itätuulen voimakkuus nousi ja mainingit alkoivat lyödä saaren kalliorantoihin ja sen ympärillä oleviin karikkoihin. Yöllä maininkien pauhua kuunnellessa tuli väistämättä mieleen, että mitähän ylityksestä oikein tulee.

Torstaina 17.7. herätys oli jo klo 03.00, jonka jälkeen pikainen aamupala, siirtyminen kajakkeihin ja nokka kohti Lågskärin majakkaa, josta ei tosin ollut tuossa vaiheessa mitään näköhavaintoa. Edessä siinsi pelkkä avomeri. Suunta otettiin Arin GPS:llä. Tuuli oli lievä sivuvastainen ja maininki varsinkin alkumatkasta oli melko suurta. Tuuli ja mainingit eivät kuitenkaan haitanneet onneksi juurikaan melontaa. Noin tunnin melonnan jälkeen horisontissa alkoi näkyä pienenä pisteenä ennen Lågskäriä sijaitseva Flotjanin majakka ja hiukan myöhemmin myös itse Lågskär. Tasan viiden tunnin ja 31 kilometrin melonnan jälkeen saavuimme vihdoin Lågskärin upealle majakkasaarelle.

Lågskärin majakka on edelleen toiminnassa automaattiohjauksella, niin kuin kaikki muutkin Suomen majakat. Lågskär ja sen ympärillä olevat pienemmät saaret ja luodot ovat lintujen muuton kannalta tärkeä paikka, ja entiset majakan henkilökunnan rakennukset ovatkin nykyään Ahvenanmaan lintutieteellisen yhdistyksen käytössä saarella vierailevien lintutieteilijöiden tarpeisiin. Meidänkin käynnin aikana saarella oli pari ”lintumiestä” perheineen. Lågskärillä on muuten varsin runsaslukuinen käärmekanta. Joku käärmetutkija on kuulemma laskenut saarella olevan yli 500 rantakäärmettä ja yli 200 kyytä. Mekin näimme viisi-kuusi rantakäärmettä, joissa yksi luikerteli nilkkojeni yli nukkuessani rantakalliolla.

Perjantaiaamuna 18.7. lähdimme kohti Maarianhaminaa. Lågskäristä Nyhamnin majakalle on noin 13 km ylitys, jonka jälkeen Maarianhaminaan asti onkin sitten suojaisampaa vettä. Nyhamnissa pidimme maatauon ja kävimme töllistelemässä kiistatta Suomen ruminta majakkaa, joka on entinen kaivostorni. Nyhamnista jatkoimme Maarianhaminan itäsatamassa sijaitsevalle leirintäalueelle, jolle matkaa Lågskäristä kertyi 29 km. Kaikkiaan matkaa Tukholmasta Maarianhaminaan tuli yhteensä 172 km.

Seuraavana päivänä 19.7. oli välipäivä melonnasta ja odottelimme retkueen muita jäseniä saapuvaksi Turusta, josta he olivat lähteneet aamulaivalla.

kirjasi: Juha Leinonen

MAARIANHAMINA – TURKU

Lähdimme perjantaina 18.7. Tampereelta iltapäivällä kohti Turkua. Olimme päättäneet Miian, Samin ja Markun kanssa (mukana myös allekirjoittanut) mennä Turkuun jo edellisenä iltana, koska muuten olisimme joutuneet lähtemään Tampereelta jo hyvin varhain lauantaiaamuna. Turkulaiset kollegat, Saaristomeren Melojat tarjosivat meille ilmaiset telttapaikat oman vajansa pihasta. Turkulaisten ”vaja” oli muutenkin varsin hieno, uusi rakennus. Kuulimme vajavastaavalta heidän kokemuksistaan Saaristomeren melonnoista ja taisimme saada vielä muutaman hyvän käytännön vinkinkin. Kiitokset vielä kerran Saaristomeren Melojille telttapaikasta ja mahdollisuudesta käyttää vajan sisätiloja!

Heräsimme lauantaina 19.7. varhain huonosti nukutun yön jälkeen ja suuntasimme kohti Turun satamaa. Silja Festival lähti klo 9.10, mutta satamassa oli hyvä varata pari tuntia aikaa kanoottien pakkaamiseen, lippujen lunastamiseen, ilmaisen autopaikan etsimiseen ja ”rahdin” kuljettamiseen lauttaan. Kanoottien rahtaaminen ja matkaan lähtö sujuivat ilman suurempia hankaluuksia. Saavuimme Maarianhaminaan aikataulun mukaisesti klo 14.30. Ari ja Juha olivat jo odottamassa meitä satamassa. Vedimme/työnsimme kajakit kajakkikärryillä parin kilometrin matkan Maarianhaminan leirintäalueelle. Vaikka kaupungissa oli samaan aikaan rockfestivaalit, ei niistä koitunut suurempaa häiriötä leirintäalueella. (Tosin leirintäalue oli täynnä ja suihkuun sai jonottaa, mutta muuten kaikki pelasi hyvin.)

Varsinainen ensimmäinen melontapäivä oli sunnuntaina 20.7. Heräilimme – kuten jokaisena muunakin aamuna -  klo 6.30 aikoihin. Matkaan pääsimme aamupalan, kajakkien pakkaamisen ja muiden valmistelujen jälkeen klo 9.00 aikoihin. Melomaan lähdimme kätevästi suoraan leirintäalueen uimarannalta. Jokapäiväiseksi ohjelmaksi muodostui päivällä yhden pidemmän sekä parin lyhyemmän tauon pitäminen. Matkaa taitoimme päivittäin n. 30 km eli viiden tunnin ajan.

Säät todella suosivat koko viikon meitä. Ensimmäisenä päivänä pääsimme ylittämään Lumparnin ns. sisämeren hyvin vähäisessä tuulessa. Pidimme parin tunnin melonnan jälkeen ruokatauon, jolloin kokkailimme lämmintä syötävää. Kun päivässä meloo monta tuntia, on hyvä syödä jotain lämmintä välissä. Ruokatauon jälkeen jaksaa taas meloa ja nesteetkin imeytyvät paremmin kehoon suolaisen syömisen jälkeen.

Tapasimme Kaijan Bergön saaren läheisyydessä, jonne hän oli melonut edellisenä päivänä. Kaija oli viettänyt perheensä kanssa lomaa Foglön saarella ja jatkoi sieltä sitten kanssamme melontaa kohti Turkua. Pienen tauon jälkeen meloimme vielä runsaan tunnin ja rantauduimme Skorvskärin saarelle. Ensimmäiselle melontapäivälle kertyi pituutta 33 km.

Maanantaina 21.7. matka taittui Kumlingeen. Melominen sujui nopeasti jälleen todella hienossa säässä. Matkan varrella pysähdyimme Seglingen saaressa saaristokaupassa ja itse kukin teki tarpeellisia hankintoja. Leiripaikka löytyi jälleen kauniilta kalliosaarelta Kumlingen pääsaaren itäpuolelta. Matkaa taitoimme n. 35 km.

Tiistaina 22.7. oli edessä lyhyempi melontapäivä. Olimme matkaa suunnitellessa päättäneet yöpyä viikon aikana yhden yön leirintäalueella. Brandön stugby –leirintäalue sattui sopivasti matkan varrelle. Oli mukava päästä suihkuun, sisävessaan ja kauppaan. Päivämatkaksi kertyi vain 23 km, mutta päätimme sittenkin yöpyä leirintäalueella ja jättää Kihdin ylityksen seuraavaan päivään. Laitoimme teltat pystyyn, kävimme kaupassa, saunassa ja illalla vielä ravintolassa syömässä. Ravintolaillallinen tuli erinäisten sattumien takia halvaksi. (Pihvit oli paistettu liian kypsiksi ja kala-annoksesta löytyi annokseen kuulumaton pieni vihreä mato (!)). Puolet porukasta taisi syödä ravintolassa ilmaiseksi.

Laitoimme illalla tyytyväisinä nukkumaan. Yöstä sitten tuli sitäkin rauhattomampi. Sami heräsi yöllä klo 02.00 aikoihin rannasta kuuluvaan meteliin. Vähän myöhemmin hän näki kahden miehen, jolla toisella oli mela kädessä, kävelevän teltan ohitse. Sami lähti miesten perään ja herätti muunkin porukan tarkastamaan kajakkien kunnon. Olimme illalla jättäneet kajakit uimarannalle siistiin riviin. Miehet olivat siirtäneet kaksi kajakkia rantaan ja ilmeisesti yrittäneet lähteä melomaan. Koska promilleja oli veressä liikaa, ei melonnasta ollut tullut mitään. Kajakit jäivät rantaa, tosin toinen oli täynnä hiekkaa ja vettä. Pikatarkastuksessa huomattiin, että yksi kelluntaliivi puuttui. Juhan mela löytyi kauempaa rannasta. Muuten kajakit ja varusteet olivat onneksi tallessa ja vahingoittumattomia.

Erinäisten vaiheiden jälkeen humalikot saivat valtion kyydin Merivartioston veneellä Uuteenkaupunkiin. Paikalle piti kuitenkin yöllä soittaa poliisi, leirintäalueen omistajat ja Merivartiosto. Pääsimme takaisin nukkumaan klo 04.00 aikoihin. Tuskin muutkaan leirintäalueella olevat saivat nukuttua kunnolla sinä yönä.

Pääsimme öiden tapahtumien takia lähtemään seuraavana aamuna (23.7.) liikkeelle vasta klo 11.00 aikoihin. Leirintäalueen omistaja tarjosi meille ystävällisesti ilmaisen aamupalan korvauksena yön häiriöistä. Heti ensimmäisenä meillä oli edessä Kihdin ylitys. Pelätty Kihti osoittautui kuitenkin perin kesyksi, sillä tuulta ei ollut juuri nimeksikään. Pidimme päivällä muutaman pidemmän uima- ja ruokatauon. Tutustuimme Iniön kyläkeskuksen vanhoihin rakennuksiin ja saaristolaiselämään. Majapaikka löytyi Skattanin saarelta n. 32 km melonnan jälkeen. Iltaa istuessamme totesimme, että parhaimmat leiripaikat löytyvät saaristosta. Leirintäalueilla ei ole mitään muuta hyvää kuin peseytymismahdollisuudet. Hyttysiäkin on saaristossa vähemmän!

Torstaina 24.7. jatkoimme matkaa kohti Turkua. Kaija päätti jatkaa matkaa omaan tahtiinsa. Hän piti hitaammasta vauhdista ja pidemmistä tauoista. Koska Rymättylän saaristot olivat niin lähellä ja sää jatkui erinomaisena, ei matkan jatkamisesta yksin koitunut vaaratilanteita. Koska olimme jo hyvin asutuilla vesillä, mietimme seuraavaa yöpaikkaa varsin pitkään. Päätimme yöpyä Turun kaupungin omistamassa Iso-Maisaaressa. Virkistysalueen isännän ilme oli näkemisen arvoinen, kun kerroimme hänelle rantautuessa, että olemme tulossa Tukholmasta. ”Mitä! Oletteko te meloneet Ahvenanmeren poikki?” Isäntä paljastui suureksi melonnan ystäväksi. Muutenkin kohtelu leirintäalueella oli erittäin ystävällistä. Sitä se oli ollut myös Brändössä, mutta kutsumattomat vieraat pilasivat yöllä tunnelman. Matkaa kertyi reissun toiseksi viimeisenä päivänä 25 km.

Matkan viimeinen melontapäivä koitti perjantaina 25.7. Matkaa oli edessä Turkuun 25 km. Airistolla puhalsi varsin mukava myötäinen ja kanootilla pääsi surfailemaan myötäaallokossa. Pidimme tauon Vepsän saaressa, jossa on Turun kaupungin retkisatama ja leirintäalue. Kaunis ja viihtyisä paikka. Mietimme, eikö Tampereen kaupungilla ole vastaavanlaisia ja -tasoisia retkisatamia Näsijärvellä? Kyllä kelpaa olla turkulainen ainakin retkisatamien perusteella!

Saavutimme reissun määränpään perjantaina klo 13.00 aikoihin, kun rantauduimme ruuhkaisen Aurajoen rantapenkereille Turun keskustassa. Kaija oli rantautunut myöhemmin samana päivänä Ruissaloon. Haimme autot satamasta ja pakkasimme kanootit sekä märät ja likaiset tavarat autoon. Suuntasimme autojen keulat väsyneinä, mutta onnellisina kohti Tamperetta.

Kaiken kaikkiaan melontareissu oli meidän kaikkien mielestä erittäin onnistunut. Kummallakin melontaviikolla oli erinomainen sää. Koska matkaa ei tarvinnut taittaa vastatuulessa, ei myöskään pahempia rasitusvammoja päässyt syntymään. Muutaman nahka taisi palaa auringonpaisteessa. Onnistuneen matkan jälkeen voikin aloittaa uuden retken suunnittelun. Ensi kesänä matkakohteena voisi olla Tukholman saaristo!

kirjasi: Marja Sutela

MERIRETKI TUKHOLMA – MAARIANHAMINA – TURKU

Mistä mihin                                                                      km

1. päivä          Tukholma – Grinda                                    37,280

2. päivä          Grinda – Ålandet                                       47,840

3. päivä          Ålandet – Söderarm                                   26,880

4. päivä          Söderarm – Lågskär                                  31,000

5. päivä          Lågskär – Maarianhamina                          29,000

Yhteensä                                                                         172,0

6. päivä          välipäivä

7. päivä          Maarianhamina – Skorvskär 33,0

8. päivä          Skorvskär – Kumlinge                               34,8

9. päivä          Kumlinge – Brändö                                    22,4

10. päivä        Brändö – Skatan                                        31,8

11. päivä        Skatan – Iso-Maisaari                                24,8

12. päivä        Iso-Maisaari – Turku                                 25,2